Naam opdrachtgever:
Safaripark Beekse Bergen
Opdracht en verantwoordelijkheid daarbinnen:
Een medestudent heeft mij benaderd om te helpen bij haar bedrijfsopdracht voor haar stage bij Safaripark Beekse Bergen. Het was mijn taak om onderzoek te doen onder de bezoekers (met name kinderen), om er zo achter te komen wat de bezoekers wel en niet goed vinden aan het park en wat ze eventueel als nieuwe attractie zouden willen zien. Aan de hand van de informatie die ik heb ingewonnen kon zij haar bedrijfsopdracht gaan uitwerken.
Verloop opdracht:
In mei ben ik benaderd om haar te helpen. Begin juni zijn we overgaan tot actie en heb ik het Safaripark 3 x bezocht om de bezoekers te ondervragen. Omdat het kinderen zijn die ondervraagd moesten worden, had ik me van te voren goed voorbereidt. Kinderen benader je tenslotte anders dan volwassenen. Mijn medestudent heeft na afloop de gewenste informatie gekregen van mij en kan nu beginnen met het uitwerken van haar bedrijfsopdracht.
Ontwikkelde competenties:
Probleemanalyse, Verbeeldingskracht en Kwaliteitsgerichtheid
Competentie: Probleemanalyse
Situatie
Tijdens mijn eerste bezoek aan het Safaripark was het erg rustig in het park.
Taak
Ik moest een oplossing zoeken om toch er voor te zorgen dat ik genoeg respons zou krijgen op de enquêtes.
Aanpak
Doordat het een rustige dag was en veel kinderen aan het spelen waren, werd het afnemen van de enquêtes een probleem. Dit was in grote lijnen het probleem. Ik ben toen voor mezelf eerst opzoek gegaan naar mogelijke oplossingen zodat ik toch genoeg respons zou krijgen. Voor mezelf waren er twee oplossingen: volgende week nog een keer terugkomen. Een nadeel hiervan zou zijn dat het volgende week hetzelfde is qua bezoekers. Voordeel zou wel zijn dat er nieuwe en andere bezoekers in het park zijn. Een andere oplossing was, een poosje bij een speeltuin blijven zitten en wachten tot dat er kinderen gingen zitten om te eten/drinken. Nadeel hiervan kon zijn dat dit erg lang zou duren. Voordeel was wel dat ik meteen op de goede plek was indien er een kinderfeestje of schoolreisje zou zijn. Uiteindelijk was de laatste oplossing het beste. Een groep meisjes kwam uit de speeltuin, om even rustig te zitten en wat te drinken.
Resultaat
Door vol te houden en te kiezen voor de laatste oplossing lukte het mij alsnog genoeg respons te krijgen. De meisjes van het kinderfeestje wilde allemaal meehelpen. Hiervoor als dank kregen zij een safari pen.
Terugblik
In het begin vond ik het best lastig om een oplossing te vinden. Maar door rustig te blijven en eerst alle voor- en nadelen van de oplossingen helder te krijgen, ben ik tevreden met het resultaat.
Competentie: Verbeeldingskracht
Situatie
Aan de hand van afbeeldingen enquêtes afnemen bij kinderen.
Taak
Zorgen dat de afbeeldingen duidelijk zijn voor de kinderen, zodat zij een goed antwoord kunnen geven.
Aanpak
Voorafgaand heb ik eerst de afbeeldingen goed bestudeerd, zodat ik wist wat de kinderen konden verwachten. Uiteindelijk was het vrij makkelijk om de vragen en ideeën over te brengen op de kinderen, omdat de afbeeldingen duidelijk en helder waren. Bij sommige vragen heb ik wat uitleg moeten geven. Hierbij heb ik mijn eigen fantasie gebruikt, om zo de vraag beter over te brengen op de kinderen. Door bij sommige vragen/afbeeldingen een verhaaltje te vertellen, kwamen de vragen een stuk beter over op de kinderen.
Resultaat
Mede door de afbeeldingen, maar ook door mijn eigen inbreng en fantasie, waren de vragen helder voor de kinderen en hebben zij goede antwoorden kunnen geven op de vragen. Het doel is dus bereikt.
Terugblik
Doordat ik de afbeeldingen van te voren goed bestudeerd had, was een stuk makkelijkere om mezelf te verplaatsen in de vragen en in de kinderen. Ik sprak de kinderen op een enthousiaste manier aan, waardoor ze zelf ook enthousiast raakte.
Competentie: Kwaliteitsgerichtheid
Situatie
Voorafgaand aan de dag heb ik diverse kwaliteitseisen opgesteld. Na afloop van de dag heb ik samen met de medestudent en haar stagebegeleider mijn gedrag geëvalueerd.
Taak
Kwaliteitseisen opstellen ter bevordering van het proces (het benaderen van kinderen en het ondervragen ervan). Het proces vernieuwen door de vragen te stellen aan de hand van afbeeldingen in plaats van vragen. Mijn gedrag is geëvalueerd.
Aanpak
De kwaliteitseisen die voorafgaand had opgesteld waren erg belangrijk voor de verloop van de dag. Het namelijk van belang om de doelgroep te bekijken, die de vragen krijgen. In dit geval waren dat kinderen, deze moeten geïnteresseerd worden. Hierop heb ik vervolgens de eisen op aangepast. Enkele eisen waren: praat enthousiast, met intonatie en zorg dat ze iets krijgen door mij te helpen (in dit geval een safari pen). Dit werkt namelijk erg aanstekelijk voor kinderen. Doordat de vragen werden gesteld aan de hand van afbeeldingen in plaats van vragen, wilde meer kinderen meedoen. Afbeeldingen wekken nou eenmaal meer interesse bij kinderen dan woorden. Dit kan positieve invloed hebben op de respons. Hiermee is een bestaand proces verbeterd.
Resultaat
Dankzij de opstelde kwaliteitseisen is het doel bereikt en hebben de kinderen vrolijk meegewerkt. De kinderen vragen zo enthousiast dat nog veel langer wilde doorpraten over het park. Door de enquêtes af te nemen aan de hand van afbeeldingen heb ik een bestaand proces verbeterd.
Terugblik
Doordat ik vooraf de doelgroep goed heb gekeken, heb ik handige kwaliteitseisen kunnen opstellen. Hierdoor had ik een duidelijke richting tijdens de enquêtes. De kinderen waren vrolijk en enthousiast. Ik zie hierdoor dan ook geen verbeterpunten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten