vrijdag 6 januari 2012
Interviews met experts uit de vrijetijdsbranche
Naam opdrachtgever:
Mijn stagebedrijf Libéma, ten behoeve van mijn stageopdracht.
Opdracht en verantwoordelijkheid daarbinnen:
Voorafgaand aan mijn stageopdracht, heb ik interviews afgenomen met de vestiging- en projectmanagers om het verleden, heden en ontwikkelingen van de locaties helder te krijgen.
Verloop opdracht:
Ik heb bij 6 locaties een interview afgenomen, met de vestigingsmanager en projectmanager (Brabanthallen 's-Hertogenbosch, Ijsselhallen Zwolle, Zeelandhallen Goes, Expo Haarlemmermeer, Omnisport Apeldoorn en Americahal Apeldoorn). Dit heb ik gedaan als voorbereiding op mijn stageopdracht, het schrijven van een adviesrapport, over hoe de regionale sales te verbeteren, van reactief naar proactief.
Ontwikkelde competenties:
Omgevingsbewustzijn en Marktgerichtheid
Competentie: Omgevingsbewustzijn
Situatie
Interviews afnemen met experts uit de vrijetijdsbranche
Taak
Aan de hand een itemlijst interviews afnemen, die voor beide partijen van waarde zijn.
Aanpak
Voorafgaand de interviews heb ik het eigen vakblad van mijn stagebedrijf 'Buitenkans' gelezen, om daardoor informatie van de locaties te weten te komen, zoals het bestaan en de ontwikkelingen. De interviews heb ik daags naar elkaar gepland, om zo eventuele nuttige informatie van het vorige interview mee te nemen naar het volgende. Zo had ik in 2,5 week tijd 6 interviews afgenomen. Tijdens het interviews kwam er veel informatie boven drijven die voor mij nog onbekend was.
Resultaat
Na de interviews was voor mij duidelijk dat de vrijetijdsindustrie, bloot staat aan maatschappelijke invloeden, zoals de recessie die op dit moment heerst. De locaties merken dat kleinere partijen afhaken, vanwege de financiën en dan liever hun personeelsfeest binnenskamers organiseren. De kleine zakelijke markt is dus moeilijk bereikbaar op dit moment.
Terugblik
Na aanleiding van de interviews, heb ik kennis gekregen over de locaties, maar over de vrijetijdsbranche. Dit is zeer nuttig voor het maken van mijn stageopdracht.
Competentie: Marktgerichtheid
Situatie
Interviews afnemen met experts uit de vrijetijdsbranche
Taak
Aan de hand een itemlijst interviews afnemen, die voor beide partijen van waarde zijn. Uiteindelijk de input van de interviews verwerken in mijn stageopdracht.
Aanpak
Ik heb de 6 belangrijkste beurzen & evenementen locaties van Libéma benaderd om een interview af te nemen ten behoeven van mijn stageopdracht. De vestingmanagers en projectmanagers van die locaties, had ik al een aantal keren eerder ontmoet, omdat zij vaak naar het hoofdkantoor in Rosmalen komen (de plek waar ik stage loop). Door regelmatig te e-mailen en te bellen heb ik de contacten met deze personen onderhouden. Tevens heb ik al deze personen toegevoegd aan mijn LinkedIn profiel. Ik heb handige informatie verkregen over de marktontwikkelingen. Zo is de markt in de beurs- en congres behoorlijk aan het verwilderen. Er zijn veel kleinere locaties die zich nu ook gaan aanbieden als evenementlocatie. Iets wat voor concurrentie zorgt, omdat zij de prijzen veel lager kunnen houden ten opzichte van de grotere locaties. Het is dus belangrijk dat de grotere locaties het onderscheidend vermogen nadrukken. Wees orgineel in bepaalde aspecten van het sales proces. Pas bijvoorbeeld de offerte aan op het bedrijf qua layout en kleur.
Resultaat
Door de interviews met die personen, heb ik veel informatie kunnen verkrijgen, die mij gaan helpen bij het maken van mijn stageopdracht. Dankzij hun heb ik ook meer kennis kregen van de markten waar ze actief zijn. Dit is voornamelijk de landelijke markt, omdat daar het meeste geld zit voor de grote beurzen en evenementen.
Terugblik
Na aanleiding van de interviews, zijn de contacten tussen mij en de locaties verbeterd. Ik heb van informatie gekregen. Uiteindelijk gaan zij van mij een adviesrapport krijgen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten