vrijdag 20 mei 2011

Presentatie NHTV, ROC Nijmegen


Naam opdrachtgever:
Roc Nijmegen/opleiding MBO toerisme

Opdracht en verantwoordelijkheid daarbinnen:
Uit eigen overweging heb ik mijn voor opleiding (MBO toerisme op het ROC in Nijmegen) benaderd om een presentatie te geven, aan de 4e jaars studenten van toerisme, over de NHTV en in specifiek over de opleiding vrijetijdsmanagement. Met als doel de studenten te overtuigen om voor de NHTV te kiezen.

Verloop opdracht:
Ik heb de presentatie gegeven voor alle 4e jaars studenten van de opleiding toerisme. De presentatie nam 15 minuten in beslag en achteraf was er gelegenheid voor vragen. Na de vragenronde, bleven er 5 studenten, om met mij een persoonlijk gesprek te hebben.

Ontwikkelde competenties:
Kwaliteitsgerichtheid, Mondelinge communicatie, Overtuigingskracht, Plannen & organiseren, Visie en Creativiteit.

Competentie: Plannen & organiseren
Situatie
Presentatie geven, over de NHTV, aan de 4e jaars studenten, van de opleiding toerisme.

Taak
In samenspraak met docenten van de opleiding toerisme een data plannen, voor het geven van de presentatie.

Aanpak
Ik heb medio maart contact opgenomen met het ROC in Nijmegen en specifiek met de opleiding toerisme (omdat ik deze zelf heb gedaan als vooropleiding), met de vraag of ik een presentatie mocht geven aan de 4e jaars studenten van de opleiding toerisme, over de NHTV. Ik heb in de weken die volgden diverse malen contact gehad met docenten, over wat de presentatie zou gaan inhouden en wanneer ik deze zou geven.

Resultaat
Na veelvuldig mailcontact is er een data uitgekomen en heb ik de presentatie geven voor de 4e jaars studenten van toerisme. Doordat ik in een vroeg stadium contact heb opgenomen met het ROC in Nijmegen, heb ik tijd kunnen plannen voor voorbereiding en onverwachte zaken, die een presentatie met zich meebrengen. Tevens had ik voldoende tijd om het overzicht te bewaren voor onvoorziene omstandigheden, door meerdere data af te spreken, voor het geval een bepaalde datum niet kon doorgaan wegens ziekte e.d.

Terugblik
Door vooraf genoeg tijd te nemen om de presentatie te plannen en voor te bereiden, ben ik er in geslaagd om de situatie goed te plannen en mijn taak goed te organiseren.

Competentie: Overtuigingskracht
Situatie
Presentatie geven, over de NHTV, aan de 4e jaars studenten, van de opleiding toerisme.

Taak
Tijdens mijn presentatie, de 4e jaars studenten, overtuigen van de NHTV en specifiek van de opleiding vrijetijdsmanagement.

Aanpak
In mijn presentatie heb ik diverse voorbeelden gebruikt voor de argumentatie, waarom ze voor de NHTV en de opleiding vrijetijdsmanagement moeten kiezen. Bijvoorbeeld: een opleiding met een internationaal karakter, vele leuke studiereizen en fieldtrips. Doordat ik een presentatie heb gegeven over een onderwerp waar ik zelf erg enthousiast over ben en waar ik zelf veel over kan vertellen, is het gelukt om een overtuigende en stevige indruk te maken op de 4e jaars studenten. Tijdens de vragenronde, na afloop van de presentatie, kwamen sommige studenten met tegen argumenten, maar daarop, heb ik met eigen argumenten, kunnen inspelen. Bijvoorbeeld: Waarom moet ik vrijetijdsmanagement gaan volgen op de NHTV en niet op de Hogeschool van Rotterdam? Mijn antwoord was: omdat de NHTV centraler is gevestigd in Nederland en tevens is het makkelijker bereikbaar met de trein, de NHTV staat als beste hogeschool aangeschreven op het gebied van toerisme en vrije tijd en omdat Breda een erg gezellige studentenstad is.

Resultaat
Door mijn zelfverzekerde en overtuigende verhaal en houding heb ik meerdere studenten, weten over te halen, om te kiezen voor een vervolgopleiding bij de NHTV.

Terugblik
Na afloop van de presentatie en de vragenronde, zijn er vijf studenten gebleven, om nog met mij een persoonlijk praatje te maken. Dat is de winst die ik heb behaald, na aanleiding van de presentatie.

Competentie: Kwaliteitsgerichtheid
Situatie
Voorafgaand aan de presentatie verschillende kwaliteitscriteria opgesteld voor de presentatie. Na afloop van de presentatie heeft er een evaluatie plaatsgevonden.

Taak
Kwaliteitseisen opstellen voor de powerpoint presentatie. Het proces vernieuwen door een vraag te stellen voorafgaand aan presentatie en mijn gedrag na afloop geëvalueerd.

Aanpak
De kwaliteitseisen die voorafgaand had opgesteld waren erg belangrijk voor de verloop van de presentatie. Het namelijk van belang om de doelgroep te bekijken, die de presentatie krijgt. In dit geval waren dat Mbo'ers, deze moeten geïnteresseerd worden. Hierop heb ik vervolgens de eisen op aangepast. Enkele eisen waren: in de powerpoint niet te veel tekst zetten anders gaan de studenten lezen en hebben ze geen aandacht voor mij, veel foto's/plaatjes gebruiken zodat de studenten een beter beeld krijgen en informatie vertellen die alleen voor studenten van belang is (hoe is het studentenleven in Breda?) Voorafgaand stelde ik de studenten de vraag: Wie van jullie is van plan een vervolg studie te gaan doen? Hierdoor weet je meteen welke studenten wel en geen interesse hebben in jou verhaal. Dit kan positieve invloed hebben op het verhaal dat je gaat vertellen. Hiermee is een bestaand proces verbeterd

Resultaat
Dankzij de opstelde kwaliteitseisen is het doel bereikt en weten de studenten hoe leuk Vrijetijdsmanagement is. De studenten kwamen achteraf praten over de opleiding en waren erg geïnteresseerd. Door vooraf aan de presentatie een vraag te stellen (Wie van jullie heeft er interesse om een vervolg studie te gaan doen?) heb ik een bestaand proces verbeterd.

Terugblik
Doordat ik vooraf de doelgroep goed heb gekeken, heb ik handige kwaliteitseisen kunnen opstellen. Hierdoor had ik een duidelijke richting tijdens de presentatie. De powerpoint zou ik het vervolg wat interactiever kunnen zijn, mensen zijn tenslotte meer geïnteresseerd in plaatjes dan in tekst.

Competentie: Mondelinge communicatie
Situatie
Presentatie, geven over NHTV, aan de 4e jaars studenten, van de opleiding toerisme.

Taak
Mijn presentatie zo inrichten, dat het een verkoopgesprek wordt. Waarbij ik op een correct, Nederlands sprekende manier, mijn zelf goed tot uiting kan brengen.

Aanpak
Door een zelfverzekerde houding heb ik de klanten (studenten) kunnen overtuigen van de NHTV en haar opleiding vrijetijdsmanagement. In het begin van mijn presentatie heb ik de studenten, ook op een persoonlijke wijze benaderd, door de vraag te stellen: wie heeft een vervolgstudie ingedachte? Hierop kwamen diverse reacties. Bijvoorbeeld: sommige wilden iets heel anders gaan doen en andere wilden juist wel verder met toerisme of vrije tijd.

Resultaat
Het is gelukt om de studenten te overtuigen en ze persoonlijk bij de presentatie te betrekken, met vragen zoals: wat doe jij het liefst in jou vrije tijd en waarom?

Terugblik
Door de presentatie heb ik mijn mondelinge communicatie kunnen verbeteren, door middel van een verkoopgesprek tijdens de presentatie.

Competentie: Visie
Situatie
Presentatie, geven over NHTV, aan de 4e jaars studenten, van de opleiding toerisme.

Taak
Mijn eigen visie over de NHTV, de opleiding vrijetijdsmanagement en mijn eigen toekomst duidelijk maken tijdens de presentatie.

Aanpak
Tijdens de presentatie heb ik het accent voornamelijk gelegd op de toekomst van mezelf, maar ook op de toekomst van de studenten. Daarbij heb ik voorbeelden gebruikt, van eigen ervaringen en toekomstperspectieven. Bijvoorbeeld: wat wil ik zelf met de opleiding bereiken? En wat kunnen de studenten doen om hun toekomst positief te beïnvloeden?

Resultaat
Doormiddel van de voorbeelden te noemen, tijdens de presentatie, heb ik een goede visie weten te creëren voor de 4e jaars studenten.

Terugblik
Helaas heb ik deze competentie niet op het gewenste niveau behaald, terwijl ik dit wel voor ogen had. Naar mij mening heb ik wel persoonlijke meningen gegeven tijdens de presentatie en had ik in mijn ogen dus recht op een niveau hoger.

Competentie: Creativiteit
Situatie
Presentatie, geven over NHTV, aan de 4e jaars studenten, van de opleiding toerisme.

Taak
De presentatie een creatieve invulling geven, doormiddel van filmpjes, persoonlijke vragen aan de studenten en eigen voorbeelden uit de praktijk.

Aanpak
Voorafgaand aan de presentatie heb ik vanuit verschillende invalshoeken gekeken, naar de mogelijkheden binnen de presentatie. Ik wist in ieder geval zeker dat ik een filmpje in de powerpoint wilde verwerken, om ze de powerpoint leuker te maken voor de studenten, zodat ze ook daadwerkelijk een beeld kunnen vormen bij mijn verhalen en ervaringen. Ik heb het filmpje van mijn eigen 'NHTV introductie' gebruikt, omdat dit leuke en grappige beelden zijn. Ook heb ik veel foto's gebruikt, omdat het belangrijk is dat de studenten een duidelijk beeld krijgen, en dit kan niet alleen met woorden.

Resultaat
Ik heb zelf veel ervaring met het maken van presentaties in powerpoint en ik heb daarom kennis van een aantal creatieve aspecten die presentatie leuker kunnen maken. Dit heb ik daarom ook toegepast tijdens de presentatie.

Terugblik
Achteraf ben ik van mening dat wellicht meer creativiteit had kunnen inbrengen bij presentatie, doormiddel van meer concretere voorbeelden. Ik bleef te vaak, wat op de vlakte, dus dit zou ik de volgende keer anders doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten