vrijdag 20 mei 2011
LPM openmiddag voor 1e jaars
Naam opdrachtgever:
LeisureFacts
Opdracht en verantwoordelijkheid daarbinnen:
Door LeisureFacts werd er een openmiddag georganiseerd voor de 1e jaars studenten met daarbij presentaties over de verschillende gebieden binnen Leisure Project Management. Je moest in tweetallen een presentatie houden over een deelgebied, ik heb met mijn partner een presentatie gegeven over multifunctionele vrijetijdscentra en gebiedsontwikkeling.
Verloop opdracht:
Allereerst werden de 1e jaars studenten ontvangen met een hapje en een drankje en vervolgens startten de presentatie. Mijn partner en ik waren als tweede aan de beurt en de presentatie is erg goed verlopen. Na afloop van de presentatie werd er een korte quiz gehouden over ons gekozen deelgebied.
Ontwikkelde competenties:
Overtuigingskracht, Oordeelsvorming, Omgevingsbewustzijn, Netwerken en Marktgerichtheid.
Competentie: Overtuigingskracht
Situatie
LPM openmiddag voor de 1e jaars studenten.
Taak
Een presentatie geven over een deelgebied van Leisure Project Management en vervolgens de 1e jaars studenten te overtuigen om voor Leisure Project Management te kiezen en in het speciaal voor ons gekozen deelgebied.
Aanpak
Ik heb van te voren de presentatie goed voorbereid, om zo mijn oordeel duidelijk naar voren te brengen. Ik leuke voorbeelden gebruikt, zoals: de veelzijdigheid van de specialisatie en de bijhorende stages die daarbij zou kunnen lopen (denk aan: AHOY, Libéma, maar ook grote funshopping malls als Rosada Outlet) Maar ik heb ook mijn eigen mening duidelijk laten horen, omdat eigen ervaringen het altijd erg goed doen bij andere mensen. Mijn eigen mening is: het is erg leuk om zoveel mogelijk dingen te leren en te doen en dat het allerbeste bij deze specialisatie!
Resultaat
Door de presentatie overtuigend en met zelfverzekerdheid te brengen en tevens gebruik te maken van eigen meningen en voorbeelden, is het goed gelukt om de 1e jaars studenten te overtuigen van LPM. De studenten die eerst aan een andere specialisatie dachten hebben we aan twijfelen kunnen brengen en zullen nu wellicht ook voor Leisure Project Management gaan kiezen.
Terugblik
Ik ben zeer tevreden met het verloop van de presentatie en ik kreeg achteraf ook positieve feedback van studenten en docenten.
Competentie: Oordeelsvorming
Situatie
LPM openmiddag voor de 1e jaars studenten.
Taak
Een duidelijk oordeel geven over waarom ik voor LPM hebben gekozen en in het speciaal voor het deelgebied multifunctionele vrijetijdscentra en gebiedsontwikkeling en vervolgens mijn oordeel overbrengen op de 1e jaars studenten.
Aanpak
Van te voren heb ik goed nagedacht over welk oordeel ik ging vellen over LPM en het deelgebied. Enkele voordelen van LPM zijn: het is een breed werkveld, het is afwisselend werk met veel aspecten. Een nadeel kan zijn: het is afwisselend werk met veel aspecten, hierdoor specialiseer je je niet in bepaalde onderdelen. Het oordeel wat ik geveld had, na het afgeven van deze voor- en nadelen, was: "Er wordt gemiddeld steeds meer tijd per week besteed aan werk. De hoeveelheid beschikbare tijd neemt dus af. Daarnaast en mede daardoor is er een toenemende vraag naar kwaliteitsproducten en diensten om die spaarzame vrije tijd invulling te geven. Belangrijk daarbij is dat voorzieningen multifunctioneel gebruikt kunnen worden, zodat klanten zicht niet steeds hoeven te verplaatsen voor een volgend vrijetijdsproduct, deze aspecten zie je dus terug in multifunctionele vrijetijdscentra. Er is dus relatief veel werk in deze sector!". Voorafgaand probeerde een docent mij te helpen bij het oordeel. Volgens haar moest ik juist alleen maar de voordelen benoemen. Dit advies heb ik niet klakkeloos opgevolgd, omdar het ook belangrijk is voor de studenten om de nadelen te weten. Uiteindelijk hadden de voordelen de overhand in deze situatie.
Resultaat
Door van te voren voor- en nadelen met elkaar af te wegen over welk duidelijk oordeel ik ging vellen, heb ik de 1e jaars studenten duidelijk kunnen betrekken bij mijn eigen oordeel en de presentatie.
Terugblik
Het was duidelijk welke mening ik had en ik heb hier van te voren duidelijk over nagedacht.
Competentie: Omgevingsbewustzijn
Situatie
LPM openmiddag voor de 1e jaars studenten.
Taak
Voor afgaand aan de presentatie heb ik mezelf verder verdiept in het gekozen deelgebied, doormiddel van research naar multifunctionele vrijetijdscentra en gebiedsontwikkeling. Dit heb ik gebruikt tijdens mijn presentatie.
Aanpak
Ik ben op internet op zoek gegaan naar maatschappelijke ontwikkelingen die van invloed zijn op de vrijetijdsbranche. Dit zijn o.a.: de economische crisis (mensen geven minder geld uit. Maar zijn daarintegen wel bereid 1x meer te betalen en daar veel kwaliteit voor terug te krijgen), de werkdruk van de mensen (steeds meer werken en minder vrije tijd) en klimaatverandering (door alle vervuilingen die worden veroorzaakt is het vaak in het voorjaar mooier weer dan in de zomer. Hierdoor is het risico op slecht weer groter en kan een evenement dus mislukken). Daarnaast ben ik jaarverslagen gaan lezen en heb ik mezelf lid gemaakt van belangrijke nieuwsbrieven zoals: High Profile en Eventbranche.nl.
Resultaat
Doordat ik mezelf heb verdiept in het deelgebied heb ik deze competentie zeker ontwikkeld. De verschillende trends en ontwikkelingen heb ik op een juiste manier kunnen toelichten tijdens de presentatie en is het de studenten duidelijk geworden aan welke invloeden de vrijetijdsbranche bloot staat.
Terugblik
Zowel ik als de 1e jaars studenten hebben een duidelijkere beeld gekregen van LPM en wat zich daarbinnen afspeeld.
Competentie: Netwerken
Situatie
LPM openmiddag voor de 1e jaars studenten.
Taak
Tijdens de borrel, na afloop van de presentaties contacten leggen met de 1e jaars studenten en de docenten.
Aanpak
Na de presenties ben ik meteen richting een tafel gelopen, waar een aantal 1e jaars studenten stonden, samen met een aantal docenten. Ik heb de kans gepakt om deze mensen te leren kennen en actief interesse getoont in hun, door uit eigen initiatief informatie uit te wisselen over een ieders ideeen over de vrijetijdsbranche. Eén student aan de tafel bleek familie te hebben die in de vrijetijdsbranche werkzaam is. Haar heb ik achteraf ook toegevoegd aan mijn netwerk op internet, omdat dit altijd van pas kan komen in de toekomst.
Resultaat
Door mijn actieve houding heb ik contacten weten te legen met 1e jaars studenten en verschillende docenten. Iets was handig is voor de toekomst.
Terugblik
Ik heb mijn netwerk kunnen uitbreiden. Sommige personen heb ik toegevoegd aan mijn profiel. Ik weet nu hoe ik een professioneel netwerkgesprek moet voeren.
Competentie: Marktgerichtheid
Situatie
LPM openmiddag voor de 1e jaars studenten.
Taak
Kennis vergaren over de verschillende markten binnen de specialisatie en dit overbrengen op de doelgroep.
Aanpak
Ik ben op internet gaan zoeken naar trends en ontwikkelingen binnen de vrijetijdsbranche. Je ziet dat mensen, ondanks de crisis, bereid zijn meer geld te betalen voor goede kwaliteit. Bedrijven willen tenslotte de bezoeken verbazen en enthousiasmeren met hun evenement. Deze informatie is handig voor de studenten, zodat ze dit zelf kunnen toepassen in hun projecten voor school, maar het is ook goed voor hun kennis ontwikkeling op het gebied van vrije tijd. Op deze manier weten ook zij wat er zoal speelt en waar rekening mee gehouden dient te worden.
Resultaat
Door verdieping in het deelgebied, heb ik meer kennis opgedaan over potentiële markten en daarmee ingespeeld op de doelgroep, omdat het informatie is die ook voor hun zeer nuttig is.
Terugblik
Ik ben tevreden over het verloop van de opdracht. Ik heb zowel mijn kennis als de kennis van de 1e jaars studenten kunnen verbeteren.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten