dinsdag 8 februari 2011
Topshelf Megastores
Naam opdrachtgever:
Topshelf Megastores (Ovatio B.V.)
Opdracht en verantwoordelijkheid daarbinnen:
In mijn vrije tijd ben ik werkzaam bij Topshelf Megastores in Beuningen. Hier heb ik eerst 2 jaar gewerkt op de schoenenafdeling en sinds een jaar ben ik werkzaam in het Grand Café. Elke zaterdag beman ik het Grand Café en ben ik verantwoordelijk voor alle werkzaamheden binnen het café.
Verloop opdracht:
Elke zaterdag ben ik werkzaam in het Grand Café en ik krijg vaak positief commentaar van mijn leidinggevende.
Ontwikkelde competenties:
Stressbestendigheid, Inzet, Samenwerken, Initiatief.
Competentie: Stressbestendigheid
Situatie
Het is een erg drukke dag bij Topshelf. Vele mensen hebben trek in iets lekkers en komen bij het grand cafe wat eten en drinken, maar vanwege de drukte zijn de tafels nog niet afgeruimd en moeten de nieuwe klanten wat langer wachten.
Taak
De klanten vriendelijk te woord staan en zorgen dat alles snel, maar wel zorgvuldig gebeurd.
Aanpak
Ik zal de mensen eerst vragen of ze een momentje geduld hebben, dat ik eerst de tafels afruim en de afwas in de keuken zet. Vervolgens noteer ik de bestelling die de klanten willen doen. Ik zal dan eerst het drinken verzorgen en daarna het eten.
Resultaat
De klanten zijn op een snelle manier geholpen en bedanken mij voor mijn inzet.
Terugblik
Ik ben tevreden over het verloop van de situatie. In het vervolg zal ik hulp inschakelen, om zo de situatie te verbeteren.
Competentie: Inzet
Situatie
Het is rustig bij de Grand Café en ik ga helpen bij de kassa's vanwege de vele klanten die hun artikelen willen afrekenen.
Taak
Het Grand Café tijdelijk sluiten en een kassa openen, om te zorgen dat alle klanten snel worden geholpen.
Aanpak
Ik zal eerst zorgen, dat alle klanten in het grand cafe geholpen zijn en afgerekend hebben. Mochten er verder geen klanten zijn, dan kan ik meteen het bordje 'gesloten' neerzetten. Ik zal richting de kassa's gaan en een kassa openen. Vervolgens kunnen de mensen die in een rij van een andere kassa staan, bij mij afrekenen.
Resultaat
De klanten zijn tevreden dat er een extra kassa is geopend en dus sneller zijn geholpen. Het management is blij met mijn toegewijde inzet.
Terugblik
In het vervolg zal ik de situatie weer zo aanpakken. Alleen zou ik wel een vervanger regelen voor het café, mochten er klanten komen.
Competentie: Samenwerken
Situatie
Ik werk samen met een collega in het grand cafe. Aan het begin van de dag, overleg ik met haar wie welke taken op zich neemt en wie wanneer pauze gaat houden.
Taak
Overleggen wie de keuken taken op zich neem en wie de bar taken op zich neemt. Dit zal halverwege de dag omgewisseld worden.
Aanpak
Samen afspraken maken over de taken en pauze. Mocht het onverwachts druk worden, moeten we elkaar opvangen en zullen de pauzes later plaatsvinden.
Resultaat
Ik kan zorgeloos pauze gaan houden, in de weet dat het Grand Café in goede handen is bij mijn collega.
Terugblik
Ik ben erg tevreden over het verloop. Mijn collega en ik zijn goed op elkaar ingespeeld, waardoor de samenwerking goed verloopt.
Competentie: Initiatief
Situatie
Klanten nemen plaats aan een tafel in het café en willen graag iets bestellen.
Taak
De Klanten aanspreken en vragen of ze iets willen bestellen of al een keuze hebben gemaakt.
Aanpak
Zodra de mensen hebben plaats genomen, geef ik de klanten eerst de gelegenheid de kaart te bekijken. Vervolgens spreek ik ze aan met de vraag: kan ik u helpen/wilt u iets bestellen? Vervolgens schrijf ik de bestelling op en ga ik de bestelling verwerken.
Resultaat
Door zelf initiatief te nemen, zijn de klanten snel geholpen en heeft het café extra inkomsten.
Terugblik
In het vervolg zou ik het weer zo aanpakken, omdat het positief effect heeft op de omzet.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten